Wednesday, April 6, 2011

Mengelak bala secara sipi.


Ia bukanlah sesuatu perkara yang menyeronokkan. Apabila kepercayaan yang diberi tidak diterima secara setimpal. Mungkin sesetengah orang tidak begitu kisah dengan cara hidup orang lain. Sekurang-kurangnya memikirkan hati dan perasaan yang lain.


Memang benarlah bila seseorang yang kita bergantung harap memberi kita dengan sebaik-baik pembalasan. Bila perkara yang nyata diragui, ia patut disunti mana yang salah dan mana yang betul.


Langsung tak kisah sebenarnya, untuk tidak memakan hati dengan perbuatan dasar sikap zionis pada sesuatu pihak memperkecilkan hak orang lain. Ianya menjadi salah bila kesenangan orang yang dimiliki, kita yang memburukkan orang.


Tak guna kalau diri menyembah sujud 5 kali setiap hari kalau niat untuk diberi pengampunan sekadar bila dalam kewajipan tapi bila diluarnya, menyumpah seranah, memaki hamun, mengutuk mengumpat dan segala yang sepatutnya mahmudah bertopengkan mazmumah.

Kalau diri sendiri ini boleh melawan dan memperbaiki kelemahan diri, panas baran misalnya. Digantikan dengan sikap pemaaf walaupun kadang dipijak seakan berkecai menunggu sepai. Alhamdulillah diberikan kekuatan untuk terus bersabar dan bersyukur sebanyak-banyak dosa orang, sebanyak-banyak pahala yang diterima.


Aku bukan nabi, dan aku bukan rasul. Yang suci dari segala dosa nista dunia, tak pernah lari dari kehendak nafsu yang bercabang-cabang. Kadang aku meminta dengan secara menunduk tidak melihat ke atas, apa yang diminta dan apa yang diberi diajar untuk tidak sesekali mengeluh dengan segala cabaran.


Jika Hamzah seorang pahlawan terhebat, tidaklah dikatakan setanding jika jihad untuk diperlihat dan mendapat pujian itu sebagai balasan.


Ya Allah, aku redha. Jika aku jatuh dalam kancah permainan gelak ketawa-Mu untuk buatkan aku menjadi lebih kuat dan kental, aku bermunajat segala cintaku hanya kepada-Mu. Walaupun neraka adalah tempat sewajarnya bagiku, perlihatkanlah aku sedikit sejenak syurga daripada jauh. Agar penyesalan aku di dunia, mendapat pengajaran kepada orang lain supaya tidak sama akan nasibku.


[perawan-hiba]

No comments:

Post a Comment