Wednesday, August 4, 2010

Mukadimah.

Salam,

Saya telah banyak melakukan perbuatan yang tidak pernah dihitung ganjaran yang akan diterima.
Saya mengaku saya insan biasa seperti kamu,
tinggi rendah, kaya miskin, tua muda, sihat sakit, lawa jelik,
dan lain-lain.

Sedar tak sedar, kita masih dalam keadaan tidak sedar sedangkan setiap detik tertulisnya sejarah bermula hari ini,
yang akan dibuka dan direnung kelak.

Saya mengaku, selalu lalai dan leka. Bukan saja kepada tuhan malah juga sejagat. Saya masih belajar,
bimbinglah saya. Walaupun bukan ke arah kesempurnaan yang nyata,
cukup sekadar perubahan yang sedikit daripada dosa yang ketara.

Saya insan yang lemah, masih perlu diteladani, perlu mengambil tahu dan melihat perkara yang kamu laku, saya akan cuba laku.
Bezanya cuma, baik dan buruk,
jalan mana yang akan saya tempuh.

Saya tak kisah, jika dosa saya tersangat besar tapi saya kecewa jika kamu tidak merasa seperti yang saya rasa, iaitu "menyesal".

Perkataan yang selalu dipakai selepas sedar dari tidur yang nyenyak, hanyut di dalam nakhoda yang tiada berkompas, hanya mengikut haluan angin meniup ke mana dan terus-menerus ke alam kekusutan.

Saya tidak kenal kamu, begitu juga kamu tidak mengenali saya. Itu lebih baik. Kenali saya dengan cara saya, dan saya akan kenal kamu dengan cara saya. InsyaAllah.

Diingati, saya bukan seorang yang warak dan arif tentang agama,
cuma pengamal sedikit amalan yang perlu dibuat secara mampu.
Hulurkan tangan kamu dan bimbinglah saya,
biarpun tidak ke syurga, cukup jika dapat melihat dari luar pagar jagaan malaikat syurga.
Itu sahaja. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment