Tuesday, August 17, 2010

Dosa berulang.

Maaf kerana tidak mencangkir ayat setelah beberapa lama.
Aku melihat langit,
saban hari mendung dan kemudiannya cerah,
tiba-tibanya hujan secara tiba-tiba.

Sungguhpun tidak dapat ku duga pemikiran manusia,
semakin jauh aku mengenali tuhanku,
yang sepatutnya hariku mengaku adanya Dia disisi,
cuma kadang terlalu cuai sehingga mengaku syaitan sebahagian yang tak dapat dipisahkan.

Dunia ini mengajar aku untuk sabar, tempuh segala sekatan yang menghalang,
segumpal genggaman tangan ku teran bersungguh-sungguh,
kemudian aku melihat diri aku dari dalam cermin,
aku tidak mengenali diri ku sendiri.

Di bulan ramadhan penuh keberkatan,
sepatutnya berlumba-lumba untuk bersujud bertahmid,
ada pula yang berlumba-lumba ke pusat membeli-belah,
dari awal hingga akhir bulan al mubarak.

Ada pula yang tidak bersyukur,
makanan yang mencukupi selalunya,
bulan ini seperti orang yang sedang kebuluran berbulan-bulan.

Betapa indahnya nikmat tuhan jika masih menyedut udaranya,
air sebagai pelepas dahaga,
rezeki yang halal mengalir ke dalam setiap rongga kapilari darah memberikan tenaga dan kudrat.

Aku hamba Mu tapi aku juga pelempias nafsu bertopengkan Iblis.
Keadilan yang tercipta dalam kitab dan sunnah Mu,
cuma sekadar perhiasan di hujung rumah,
hiburan menjadi tuhan yang sebenar sehingga lupa akan diri Mu.

No comments:

Post a Comment